26 Şubat 2016 Cuma

tezer.. birhan.. çilem.. coğrafya tarih.. canıtın tabii bi köşesinden..



sene 1937..
papez..hipotalamusu limbik loba bağlayan bir devrenin olduğunu iddia etmiş..

uzun süre bu devrenin duygusal işlevler arasında kontrol mekanizması oluşturulmasını sağladığı düşünülmüş..

ama son zamanlarda bu devrenin.. 
duygulardan çok hafıza ile ilgili olduğu anlaşılmış..
epizodik hafıza..
konuşmanın anlaşılması..
tanıdık yüz ve çevrelerin ayırdedilmesi..
boşlukta oriantasyon.. tiksinme ..
tiksinme ilginç bak.. 
belli bir sahneye..
gözü değer değmez tiksinmenin uyanması bu bölge sayesinde.. 
bizimkiler hiperaktif.. 
daimi tiksinme halindeyiz..
yok bu dediğim kendiyle zıtlaştı.. 
bazılarımız için öyle.. 
bazılarımızın maş-kibelesi var..
hiç tınmıyorlar yaşananları..
bireysel ve toplumsal..

nöroloji zor bi bilim dalı..
en basitini söylersem..
hafızamızı oluşturan..
beynin özel olarak bu işle ilgilenen bir bölümü var..
hafızadakilere göre davranışlarımızı da etkiliyor..

unutursak kalbimiz kurusun mu..
unutmak için papez devremiz yansın mı?..
hangisi daha yarayışlı..

bazıları bilir..
isterim ben..
arada.. nadiren de olsa..
bir sandalyede otursam boş boş baksam.. derim..
duygusal yorgunluğum tavan yaptığında..

hafızaya taktım bu ara ben.. 
ama daha bilimsel sistematik  okumaya başlamadım..
datalar topluyorum.. neleri ne sırayla okumalıyım..

hafızam fena halde fenadır benim..
unutmam..
bir ucunu ver yıllar önceki bir günün bir anının..
az öncesi sonrası derken ileri geri.. günlerce önce ve sonrasını işler doldururum..
o günlerde tüm gelen giden yenilen içilen koklanan denilen..
örücü gibiyim..

sahi eskiden örücüler vardı..
giysilerdeki delikleri..
çoraplardaki kaçıkları örerlerdi..
mal az..
ve değerli idi.. 
insan da öyle..

yalan..
yalan söylüyorum simone..
insan hiç bir zaman değerli olmadı..
gibi yaptık..
ama olmadı..

daraldıkça..
'sahildeki taş kadar' değer görsek demem o yüzden..
bahçedeki kuş kadar..

gotin sar bû..

köşedeki sevimli bakkal amcanın..
ülkeden kovalanmış bir etno-dinî grubun.. 
mallarının üzerine oturmuş adam olduğu gerçeğini unutarak yaşadık..
yaşayamadık..
unuttuk derken..
gyrus cingulinin altına süpürdük..
isteyerek unutmak var mı işte bunun peşindeyim ben..
bilinçli unutmak mümkün mü.

gotin sar bû...

simone..
de bana..
canıtın sen de..
insan çocuğunun adını neden çilem koyar..
çocuğun çekeceği çileyi bildiğinden mi..
kendi çektiği çileyi yansıtmak için mi..

çilem bugün tahliye olmadı..
koruyun beni dedi korumadılar..
şiddet gördü.. fuhuşa zorlandı.. sonunda..
kadınlar ölmesin hep.. dedi.. azcık da erkekler ölsün dedi..
kocasını öldürdü..
çilem sekiz aydır hapiste..
ağırlaştırılmış müebbedle yargılanıyor..
meşru müdafası için..
makul şüpheden sokakta adam vuruluyor..

gotin sar bû..

jaqueline serbest bırakıldı..
azıcık kendinden iyi ve cesur gördüğü her kadını harcar.. kadınlar..
namusundan güvenilirliğinden sorgular da..
fransada kadınlar.. 
birbirine destek olmak için ben de deyip kendini ihbar eder .. 
sen de yapmıştın simone biliyorum..

gotin sar bû..

coğrafya insanı hüzünlendirir mi..
başkent yüzey ölçümü dağlar nehirler yerine..
tarımı sanayisi yerine..
coğrafyanın insan yaşamı üzerine etkisi okutulsa..

hoş..
tarihin insan üzerine toplum üzerine etkisi okutulmaz ki bizde..
şu kadar top bu kadar piyade..
şu tarihten şu tarihe..
der dururuz da..

hafıza değil mi..
unutmak ya da..

gotin sar bû..

bu gün.. 
sekiz mart yaklaşırken..
hafızamdan..
extremities filmini seçtim sizler için..
farah oynuyordu.. fawcett olan..
farahın namından..
romantik aksiyonlu bişey diye gittiğimi biliyorum..
kanım önce donup.. sonra kaynayarak çıktım filmden..
o zamanlar teve sinemaya rakip değil..
farah incecik hali..
ince askılı kombinezonlu haliyle adamı..
şömineye kitlemişti..
heyo farah.. kadının gücü adına..

kadın kaderini bazen ailesine.. 
bazen yabancılara.. 
bazen devletlere karşı yazmak zorunda..
kadın kaderini yazamasın diye uğraşan çok var..
hemcinsleri dahil..

gotin sar bû..

gazeteciler tahliye edildi.. gazetecilik yaptıkları için..
sanırsın.. beraat ettiler.. öyle bir sevinç..
üstelik daha otuziki tanesi tutuklu..

gotin sar bû..

yedi yaşındaki kıza tecavüz eden amca çıkarıldı da..
çilem içerde..

gotin sar bû..

new yorkta bir farkındalık çalışması..
12 yaşında gelinlikli kız 65inde adam düğün fotosu çektiriyorlar sözde..
bakıyor insanlar..
kimi uzaklaşıyor..
kimi kıza sen iyi misin diyor..
zenci bir kadın geliyor sonra çocuğu çekip götürüyor..
bir zenci çeteci gibi görünen frup adamı itip kakıyor kızı çekip kurtarıyor..
çinli kadınlar ne kadar üzülerek bakıyorlar..
ama hiç de umulan kitlesel tepki olmuyor..
insanlar..
eleştirel bakış kullanma haklarına sığınıyor..
muhtemelen feyslerinin bukunda yazmıştırlar..
rezil adam diye..

gotin sar bû..

üç yüz otuz bin çocuk yaşta evlendirilen kız çocuğu / yıl...
bi zahmet ses çıkar artık..

gotin sar bû..

şiddete maruz kalan..
tehditle sömürülen..
korkutularak kullanılan..
kadınlar çocuklar..
şşt..
çık duvarın arkasından..
extremities izle..
doğum günü hediyesi olarak çocuğunu savunma sporuna yazdır..
kızını gaia dergiye abone et..
fark yarat..

gotin sar bû..

simone annem..
sen gittin bana kaldı.. 
ama görüyosun hiç vazgeçmiyorum..
bu bloğa yerleşmeni hak ediyorum..

cuma bu akşam..
muhtemel aşk için..
hayatımızı altüst etmeden..
geçsin bakalım..

pese..
kimsenin doğumgünü herkesi ilgilendirmez.. beni daha da hiç..
pese iki..şarap.. içeceğim akşam o kesin..
pese üç yatarken okuyacağım yine.. 
pese kaç... neyse.. b şıkkı favorilerim arasına girdi.. 
pese beş galiba.. birhan keskinin yeni şiirleri basıldı.. 
o aslında hep yeni..
bazı şairler hep yeni kalabiliyor da.. 
pese altı.. siz bazen yazar özler misiniz.. ben tezeri özledim..

pese son: gotin sar bû.. 
söz soğudu artık anlamına geliyor..
kürtçede..
çok büyük acıların verdiği duyguyu anlatıyor..










Hiç yorum yok :

Follow my blog with Bloglovin